רשות ההגירה האמריקאית (USCIS) מודיעה על הפסקת ההליך המזורז בטיפול בויזות עבודה מסוג H-1B, החל מה- 3 באפריל, 2017

ההודעה

רשות ההגירה האמריקאית הודיעה בסוף השבוע האחרון כי החל מיום 3 באפריל, 2017 ולמשך עד 6 חודשים לאחר מכן, היא לא תאפשר הגשת בקשות להליך מזורז (Premium Processing) בבקשות לויזת עבודה מסוג H-1B.

להודעה הרשמית של רשות ההגירה לחצו כאן.

האם ההחלטה היא חלק ממדיניות ממשל טראמפ?

על אף הפרסומים השונים המנסים לייחס את הביטול הזמני הזה לנשיא ארה”ב טראמפ, כחלק ממדיניות ההגירה שלו, אין מדובר בצו נשיאותי כפי שהיה לפני כחודש, אלא בהחלטה ביצועית של רשות ההגירה אשר מוציאה באופן תדיר החלטות מסוג זה. רשות ההגירה האמריקאית מציינת כי הסיבות להחלטתה לבטל באופן זמני את ההליך המזורז לויזת H-1B הינן על מנת לאפשר לה להחליט בבקשות שממתינות זמן רב ושלא היה בידיה להגיע אליהן עקב המספר הגדול של הבקשות המוגשות בהליך מזורז בשנים האחרונות. כמו-כן, מביעה רשות ההגירה האמריקאית רצון לקדם את הטיפול בבקשות להארכת ויזת H-1B שמתקרבים לתקופה המרבית המותרת למחזיקיהן לעבוד בארה”ב לאחר סיום תוקפה ובהנחה שהוגשה בזמן בקשה להארכה (240-day mark).

מהו ההליך המזורז?

ההליך המזורז הינו הליך בתשלום (1,225$ דולר ארה”ב) שמאפשר למבקש לקבל תשובה לבקשתו לויזה תוך 15 יום בלבד מיום הגשתה. מדובר בזמן קצר מאוד יחסית בהשוואה למשך הזמן שנדרש לקבלת תשובה מרשות ההגירה ללא הליך מזורז, העומד בדרך כלל על 3-4 חודשים ולעיתים אף יותר. ההליך המזורז גם מאפשר קשר נוח יותר עם רשות ההגירה באופן שמקל על המבקש בפנייתו לרשות ההגירה האמריקאית.

מהי ויזת H-1B?

ויזת H-1B הינה ויזת עבודה בארה”ב. הויזה מיועדת לבעלי מקצוע המבוסס התמחות (Specialty occupation). בדרך כלל יהיו אלה בעלי תואר במקצועות ההנדסה, המתמטיקה, עסקים, מדע וטכנולוגיה שיתאימו לויזות אלה, וגם אחרים. ניתן להחליף את קריטריון התואר בנסיון מקצועי.

דרישות הסף של ויזת ה- H-1B אינן כוללות תנאים מקדימים קשים מדיי, כגון השקעה כספית או ותק ונסיון. בדרך כלל די במפגש רצונות פשוט של מעסיק אמריקאי ושל עובד זר עם התמחות מתאימה. לכן ויזה זו מבוקשת מאוד. לויזות H-1B חדשות ישנן מכסות שנתיות שנפתחות בתחילת אפריל כל שנה (65,000 ויזות ועוד 20,000 ויזות לבוגרי תארים מתקדמים בארה”ב). לאור הביקושים הגבוהים לויזה זו, המכסות הללו מתמלאות תוך זמן קצר, לעיתים בתוך מספר ימים.

עפ”י נתונים שהתפרסמו על ידי משרד המדינה, בשנת 2015 הנפיקה שגרירות ארה”ב בישראל 532 ויזת H-1B, אך כאמור ישנם ישראלים נוספים שמחזיקים בויזה זו ונמצאים כבר בארה”ב, ומספרם נאמד בכמה אלפים.

מספר מחזיקי ויזות H-1B בשנת 2016 עמד על כ- 180 אלף עובדים, ובשנים האחרונות היה במגמת עלייה: בשנת 2015 – כ- 172 אלף עובדים, בשנת 2014 כ- 161 אלף עובדים, בשנת 2013 כ- 153 אלף עובדים ובשנת 2012 כ- 135 אלף עובדים.

מה כוללת הקפאת ההליך המזורז?

הביטול הזמני הנ”ל של ההליך המזורז יכלול את כל סוגי הבקשות לויזות עבודה מסוג H-1B, כולל בקשות לעובדים בעלי תואר ראשון ובעלי תואר שני כאחד, בקשות שאינן תחת מכסה (כגון מעבר בין מעסיקים), בקשות להארכת אשרות ובקשות לשינוי סטטוס (מויזה זמנית אחת לויזת עבודה H-1B).

ראשית נציין כי מדובר בהקפאת ההליך המזורז עבור ויזות H-1B  בלבד. הליך מזורז זה יהיה עדיין אפשרי בבקשות לויזות אחרות כגון L-1.

השלכות ההקפאה של ההליך המזורז

למגישים בקשות חדשות, ביטול ההליך המזורז יביא לכך שהעובד והמעסיק לא יוכלו לדעת בזמן סביר יחסית האם בקשתם התקבלה. אי ודאות זו למשך זמן רב מדי יכולה להביא להעדפת עובדים אמריקאיים על פני עובדים זרים. יובהר כי בכל מקרה עובדים חדשים שבקשתם לויזת עבודה מסוג H-1B התקבלה, לא יוכלו לעבוד בארה”ב לפני תחילת אוקטובר 2017, כך שמדובר בעיקר בידיעה ובתכנון, אך לא בשינוי מועד תחילת העבודה.

הבעיה היותר גדולה נמצאת אצל אלה שחיים בארה”ב ומחזיקים כבר בויזת H-1B ומבקשים להאריך אותה, או לשנות מעסיק בארה”ב. אלה יצטרכו עתה להמתין זמן רב יותר עד לקבלת תשובה ואצל חלקם הויזה עלולה אפילו לא להיות בתוקף, באופן שיחייב את חלקם לצאת מארה”ב מבלי שיוכלו לחזור עד לקבלת תשובה בבקשתם. אם ישנם בני משפחה נלווים, גם הם יצטרכו לעזוב את ארה”ב במקרה זה.

דרכים להתמודדות

ישנן מספר דרכים להתמודד עם המצב החדש. לאלה שמתאפשר להגיש בקשה להארכה או לשינוי מעסיק לפני ה 3 לאפריל, 2017, מומלץ להגיש כבר בזמן הקרוב. ניתן גם לבחון ויזות עבודה אחרות ואף אולי הגשת בקשה לגרין קארד (תושבות קבע).

בנוסף, בידי המבקשים נותרה האפשרות להגיש בקשה מיוחדת לטיפול מהיר (Expedited Processing) אך במקרה זה על המבקש להוכיח שהוא עומד לפחות בתנאי אחד מהתנאים המצוטטים בכללים, כגון הפסדים כספיים לחברה או לעובד, מצבי חירום, אינטרסים לאומיים לארה”ב וכד’, סיבות הומניטריות ועוד. יובהר כי בבקשות אלה יש שיקול דעת רחב והן ניתנות במשורה, בהשוואה לבקשה להליך מזורז שניתנת בדרך כלל בכפוף לתשלום ומילוי טפסי בקשה רלוונטיים.

 

האמור במאמר זה אינו מהווה חוות דעת משפטית ואינו מהווה תחליף לקבלת ייעוץ משפטי פרטני. האחריות בשימוש על הנאמר במאמר הינה על הקורא בלבד.

 מאמר זה נכתב ע”י משרד עו”ד דותן כהן, העוסק בתחום דיני ההגירה לישראל, ארה”ב, אוסטרליה וקנדה.