גירוש ושיקול דעת – צעד בכיוון הנכון

ברק אובמה וממשלתו הנחיתו מכה משמעותית למפלגה השמרנית לאחרונה כאשר רשויות ההגירה והמכס של ארה”ב, הוציאו תזכיר המפרט נהלים והנחיות חדשות לכל הפקידים האחראים על הגירוש. ההנחיות החדשות מאפשרות לפקידי ההגירה הפדרליים “שיקול לתביעה” ומאפשר להם לפסול מקרי גירוש, בהתבסס על סיבות המעצר של המהגר. התזכיר קובע כי “אם אין חקירות … או נסיבות חמורות, פקידי הגירוש צריכים לפסול את הליך הגירוש.” פקידי ההגירה הפדרליים רשאים לקבוע מה מהווה “גורם לוואי חמור” בהליך הגירוש, והנם בעלי הסמכות לפסול או לפעול בנושא בהתבסס על הנסיבות (מבלי לקחת בחשבון את הגרין קארד שבידי המהגר או מעמד האשרה).

שינוי זה במדיניות עשוי להשפיע במידה ניכרת על מועמדים לגירוש. ניתן להעריך כי ישנם כ- 17,000 מועמדים לגירוש בארה”ב, וכבר נמסרו דיווחים של מקרים אשר נפסלו על ידי הממשלה הפדרלית בשל אופיים שאינו מזיק. לדוגמה, ישנם מהגרים רבים המיועדים לגירוש בשל העובדה כי היו מעורבים בעבירת תנועה שגרתית, שם נגלה כי אינם חוקיים בארצות הברית. כעת אנו מקבלים דיווחים כי סוגים אלה של מקרים צפויים להיות פסולים באופן סדיר על ידי הממשלה הפדרלית.

לאור העובדה כי המשאבים מוגבלים מאוד והתקציב מוגבל, קל לממשלה הפדרלית לפסול גירוש במקרים שאנם מזיקים. אילו היתה הממשלה הפדרלית ממשיכה לרדוף אחר כל המועמדים לגירוש ללא כל שיקול דעת לגבי הגורמים לגירוש, הרי שכמויות משמעותיות של כסף יושקעו במעצרם של אלפי מהגרים (מזון ולינה), בתהליך התביעה שלהם (אגרות משפטיות), ובמחירי הטיסות. לעומת זאת, ע”י השארת המהגר בארה”ב, הכסף נשאר אצל הממשלה, והיא ממשיכה לגבות מיסים מהמהגרים

המדיניות החדשה העלתה את חמתם של רבים מהפוליטיקאים והשמרנים כאחד. מדינות כמו אלבמה, ג’ורג’יה, ואריזונה, אשר ניסו לעקוף את חוקי ההגירה הפדרליים על ידי הוצאת מנדטים מדינתיים המחייבים שוטרים לבדוק את מעמד המהגרים ככל שניתן, חייבות לקבל את העובדה ששליטתם בהליכי ההגירה הפכה מוגבלת מאוד. גם כאשר חוק מדינה עלול לגרום לגירוש אפשרי, הרי שתהליך הגירוש חייב להיאכף על ידי הממשלה הפדרלית (בניגוד לממשלות המדינה הבודדות). מדיניות פדרלית חדשה זו אשר תאפשר לפקידים פדרליים לפסול מקרי גירוש למועמדים שאינם מהווים סכנה, הופכת את המאמצים של המדינות לגרש מהגרים בלתי מזיקים אלה לבטלים. לדוגמא, קצין במשטרת אריזונה המבקש ממהגר לעצור בשל פנס אחורי שבור על מכוניתו. אשר יחליט כי יש לגרשו לאחר שגילה כי י המהגר מתגורר באופן בלתי חוקי בארצות הברית, הרי שעל פי חוק, כאשר הממשלה הפדרלית השולטת בהליכי גירוש אלה, מבינה כי השוהה הבלתי חוקי גורש בשל פנס אחורי שבור (בהנחה שלא מתגלות בעיות מסוכנות או חמורות אחרות), סביר להניח כי תשחררו מהליך הגירוש.

פעולות הממשלה הפדרלית מציינות בבירור כי ממשל אובמה אינו מעונין לבזבז משאבים בגירוש מהגרים בלתי חוקיים אשר תורמים לחברה ולכלכלה האמריקאית. עם זאת, בשל הקיטוב של הקונגרס כמעט בכל הקשור לענייני הגירה, הדרך היחידה למעשה לחזות שינויים בחוקי ההגירה (בדומה לזה שנדון במאמר זה) הנו רק באמצעות שינויי המדיניות ובהפעלת  “שיקול דעת” של פקידי ההגירה הפדרלים. שינויים אלה אינם מופיעים בחוק עצמו לאור העובדה כי הקונגרס סירב לעשות זאת. כתוצאה מכך, אם נשיא ארצות הברית הבא יהיה שמרן, הרי שסביר להניח כי יהיה שינוי  במדיניות “שיקול לתביעה”  בכיוון ההפוך. ועדיין, שינוי זה של המדיניות הנו צעד בכיוון הנכון עבור אלה שרוצים ממשלה פדרלית בעלת כלכלה צומחת, אולם שינוי אמיתי ובר קיימא יתרחש רק כאשר הקונגרס האמריקאי יצליח להתעלם מחילוקי הדעות ויחוקק חוקי הגירה חדשים.

המידע האמור לעיל נמסר על ידי משרד עורכי דין דותן כהן. לקבלת מידע נוסף וסיוע אנא פנו אלינו בכתובת: info@Relocation-Law.com או בטלפון: + 1-646-797-5717.

דותן כהן משרד עורכי דין המתמחה בדיני הגירה ורילוקיישן. המשרד מעניק ייעוץ משפט הגירה לחברות בינלאומיות ומקומיות וכן לקוחות פרטיים. המשרד מעניק ייעוץ משפטי בדיני הגירה למדינות הבאות: ישראל, קנדה, ארצות הברית, ואוסטרליה.