המיתוס בדבר מעמדו של תושב קבע בארה”ב

מעוניינים לעשות רילוקיישן לארה”ב ויש בבעלותכם גרין קארד? קודם כל מל טוב! גרין קארד חדש הוא כמו מכונית חדשה. הוא נראה נוצץ, מריח כמו “התחלה חדשה” ומסמן ניידות חדשה.

עם זאת, תושבות קבע הינה מונח מטעה. הגרין קארד למעשה מסמל רק את הסטטאוס של תושב קבע בארה”ב. זו המחוייבות של כל תשוב קבע בארה”ב לשמור על הסטטאוס הזה. במידה והסטטאוס הזה לא נשמר על ידי תושב הקבע אזי מחזיק הגרין קארד ייחשב כמי שויתר על הסטטאוס שלו בארה”ב. להלן מספר טעויות נפוצות בקשר לתושבות קבע:

מיתוס 1: מה שחשוב זה שיש לי את הגרין קארד בכיס. כל עוד הגרין קארד בתוקף אזי בעליו יכול להיכנס ולצאת מארה”ב בכל עת שירצה.

זהו מיתוס שגוי, וזה שיסתמך עליו עלול לשאת בתוצאות קשות ויקרות. הנושא הזה חשוב בעיקר לבעלי גרין קארד השוהים כדרך קבע מחוץ לארה”ב.

בעלי דרכון אמריקאי יכולים לצאת מארה”ב, לגור בחו”ל מספר שנים ולחזור בכל עת שהם חפצים. עם זאת, הגרין קארד אינו דומה לדרכון אמריקאי. מחזיקי גרין קארד מוגבלים במספר תנאים כמו למשל הזמן בו הם יכולים לשהות מחוץ לארה”ב. במידה ולא יעמדו בתנאי החוק, הם עלולים לאבד את הגרין קארד שברשותם, גם אם הגרין קארד עדיין בתוקף. למעשה, תוקף הגרין קארד איננו רלוונטי אלא הסטאטוס (מעמד) של מחזיק הגרין קארד.

לאחר שהבנו כי על מחזיק הגרין קארד ישנה אחריות לשמור על הסטטאוס שלו, כיצד ניתן לעשות זאת? ישנן תפיסות מוטעות גם לגבי זה. להלן תפיסה מוטעת נפוצה אחרת:

מיתוס 2: ביקור בארה”ב כל שישה חודשים ישמור את הגרין קארד שברשות בעליו עד לסיום תוקפו.

ממש לא!

מקור המיתוס שאוב מההגבלות שישנם על מחזיקי הגרין קארד. אמנם זה נכון שמחזיקי הגרין קארד לוקחים סיכון כאשר הם שוהים מחוץ לארה”ב לפרק זמן של למעלה משישה חודשים, אך אין זה אומר כי היעדרויות מארה”ב שקצרות יותר מ- 6 חודשים לא ייבדקו ע”י רשויות ההגירה האמריקאיות.

כיצד תושבי קבע אמריקאיים שומרים על הסטטאוס שלהם בארה”ב? באופן כללי, מחזיקי גרין חייבים לגור בארה”ב. מחזיקי גרין קארד אשר צריכים לצאת את ארה”ב לתקופות ארוכות יכולים להגיש בקשה מיוחדת שנקראת Re-Entry Permitאשר יכולה לסייע להם לצאת מארה”ב מבלי להיחשב כמי שנטשו את הסטטאוס שלהם בארה”ב. היתר ה- REP הינו דרך יעילה לשמירת הסטטאוס של תושב הקבע, מחזיק הגרין קארד, ויעיל וחסכוני יותר מבקשה לאשרת תושב חוזר (SB-1) שנדרשת לאחר היעדרות של תושב קבע אמריקאי מארה”ב לתקופה ארוכה משנה.

זה יכול להיות מאוד לא נעים כאשר אדם משקיע זמן, אנרגיה וכסף רב במטרה להשיג את הגרין קארד, ומאבד אותו רק בשל כך שהיעדרותו נחשבת לזניחה של מעמדו בשל שהייה ארוכה מדי מחוץ לארה”ב. על מנת להימנע מטעויות מיותרות, הדרך הטובה ביותר היא להתייעץ עם עורך דין הגירה מנוסה בשלב מוקדם ככל שניתן בתהליך.

 

האמור במאמר זה אינו מהווה חוות דעת משפטית ואינו מהווה תחליף לקבלת ייעוץ משפטי פרטני. האחריות בשימוש על הנאמר במאמר הינה על הקורא בלבד.

 מאמר זה נכתב ע”י משרד עו”ד דותן כהן, העוסק בתחום דיני ההגירה לישראל, ארה”ב, אוסטרליה וקנדה.