בדיקות בטחוניות – חלק ב’

בחלקו הראשון של מאמר זה התייחסנו לשלושת סוגי הבדיקות הבטחוניות המשפיעות על הליך הפקת ויזה שאינה ויזת הגירה:

  1. ויזה קונדור / בדיקות בטחוניות מתוגברות;
  2. ויזה מנטיס / רשימת אזהרה טכנולוגית;
  3. בדיקה במאגר פלילי.

במאמר זה נתייחס לרשימת האזהרה הטכנולוגית, ונסביר כיצד יכולים מגישי הבקשה לויזה לפשט את התהליך.

מה פירוש:  “רשימת אזהרה טכנולוגית” ?  

רשימת האזהרה הטכנולוגית הנוכחית נוצרה בשנת 2000 על ידי המימשל הפדרלי כהנחייה לקציני ההגירה הקונסולריים, ולשימושם בעת שהם מראיינים מגישי בקשה לויזה. מברק עדכון שהוציאה מחלקת המדינה בשנת 2003 מסביר כי הצורך בשימוש ב”רשימת אזהרה טכנולוגית” נובע מדאגה בקרב קהילות אכיפת החוק והריגול לגבי שליטה במוצרים וטכנולוגיה מתוצרת ארה”ב ולמידע, אשר חשופים לגניבה, בעקבות התחכום הגובר של טכנולוגיה זמינה, טכנולוגיות לשימושים בו-זמניים שונים (כלומר, טכנולוגיות שלהן שימושים מסחריים וצבאיים בעת ובעונה אחת), טענות לאינפורמציה בלתי מספקת ולחוסר שליטה בנושא סטודנטים זרים בארה”ב, מתח עדכני ומתמשך במזרח התיכון, ומתקפת הטרור ב-11 לספטמבר.

מטרת רשימת האזהרה הטכנולוגית היא מניעת העברה של “מוצרים, טכנולוגיה, או מידע רגיש” לידי טרוריסטים פוטנציאליים באמצעות פעיליות שונות, כגון “לימודי סיום, הוראה, מחקר, המשתתפים בתכניות חילופי סטודנטים, אימונים או עבודה”, וכדומה.

חלקה הראשון של הרשימה כולל “רשימת נושאים קריטיים” – נושאים לגביהם קיים חשש מוגבר של העתקתם או שימוש בהם. הרשימה נוצרה כדי לסייע במאמץ למניעת זליגת מידע או חומר רגיש לידיים הלא-נכונות. בין הנושאים הקריטיים נכללים: אמצעי לחימה קונוונציונאליים, טכנולוגיה גרעינית, מערכות טילים, מערכות טילים לא מאויישים ותת-מערכות מטוסים ללא טייס, ניווט, ביקורת אוירונאוטית וביקורת תעופה לשימוש במערכות טילים בלתי מאויישים ובמטוסים ללא טייס, הנדסה כימית, ביוטכנולוגית וביו-רפואית, חישה מרחוק, הדמייה והכרה מחדש, טכנולוגיות מחשב  או טכנולוגיות מיקרו-אלקטרוניות מתקדמות, טכנולוגית חמרים, בטיחות מידע, מערכות לייזר ואנרגיה מונחית, חיישנים וטכנולוגית חישה, טכנולוגיה ימית, רובוטיקה, ותכנון אורבני (כולל ארכיטקטורה, עיצוב והנדסה אזרחית).

בחלקה השני של הרשימה מפורטת רשימה שפירסמה מחלקת המדינה, ובה שמות מדינות התומכות בטרור, ותורמות לפעילות הטרור המפורטת בחלקו הראשון של מאמר זה. בין המדינות הללו ניתן למצוא את קובה, אירן, עיראק, לוב, צפון קוריאה, סודן וסוריה, ברם, ברגע כתיבת מאמר זה רק קובה, אירן, סודן וסוריה נכללות ברשימה.

השפעת הרשימה על נתינים זרים

פיסקה 212 (א) (3) (א) בחוק ההגירה וההתאזרחות מציינת כי כל אדם המבקש ויזה או כניסה לארה”ב יסורב במידה ויש חשש שמטרת כניסתו היא “הפרת או שיבוש החוק המונע הוצאת סחורות, טכנולוגיה, או מידע רגיש” מארה”ב. לכן, כאשר נתין זר מבקש ויזה שלא למטרת הגירה משגרירות אמריקאית, יכול קצין ההגירה לבדוק האם המבקש מעורב בטכנולוגיות של שימוש רב-תועלתי אשר מפורטות ברשימת הנושאים הקריטיים. אם עולה חשש לגבי המועמד, אזי בהתאם לחוק, ולפיסקה שפורטה לעיל, על קצין ההגירה להגיש בקשה לבדיקה בטחונית ולקבלת חוות דעת באמצעות בדיקה שלב 2 –   ויזה מנטיס.

כיצד אוכל לדעת האם אני נכלל ברשימת אזהרה טכנולוגית?

בעוד שההגבלות על יצוא והעברת מוצרים שבפיקוח, טכנולוגיה ומידע רגיש חלות על כל המבקרים מתחומי המדע והטכנולוגיה מכל העולם, חשוב לציין שרשימות האזהרה אינן חובה לגבי בדיקת המבקרים הללו, כאשר הם מבקשים להתמקד באחד מהנושאים הקריטיים. המברק ממחלקת המדינה מייעץ לקציני ההגירה לוודא תחילה האם המבקש מתכוון לעסוק במחקר מתקדם (דוקטורט, פוסט-דוקטורט או מחקר), עבודת מחקר או לימודי מחקר, או פעילות עסקית באחד תהחומים הרגישים. גם אינפורמציה הידועה וזמינה לכלל הציבור ואינפורמציה המוצגת בקורס אקדמי לא יחייבו,  בדרך כלל, בדיקה ברשימות  האזהרה.

לפי המברק, אם פעילותו המתוכננת של מועמד מסויים בארה”ב מעלה חשד או יכולה להכלל תחת הגדרות הסעיף הספציפי בחוק, על קציני ההגירה להגיש לגביו שאילתא בצורת בקשה לבדיקת ויזה מנטיס (שלב 2). כך גם לגבי פקידים קונסולאריים. פקידים בקונסוליות רשאים להנפיק ויזות אך ורק כאשר הם בטוחים שהסעיף הנ”ל אינו תופס לגבי המועמד. מכיוון שכך, קרוב לוודאי שרוב המדענים העוסקים במחקר, פיזיקאים ועובדי מחקר במעבדות יכללו במסגרת בקשה לשלב 2 בגלל זהירות היתר שנכפתה על פקידי הקונסוליות.

מניעת עיכובים במתן הויזה  

אם הינך לומד או עוסק בתחום מדעי רגיש או טכנולוגי, ייתכן ובקשת הויזה שלך תידרש להליך נוסף. לפי דברי ג’ניפר מקאנדרו, קונסול משנה של שגרירות ארה”ב בתל אביב, ההליך הנוסף נמשך, בדרך כלל, 3-4 שבועות, אם כי ייתכן ויתארך לתקופה ארוכה יותר. אין שום דרך להחיש את הטיפול, כך שלא מומלץ לזהמין כרטיסי טיסה שלא ניתן לבטל / לשנות ו/או לתכנן נסיעות לפני קבלת הויזה.

בפגישה שיזמה מחלקת המסחר ישראל-אמריקה, נתנה גב’ מק אנדריו עצות למבקשי ויזה הנמצאים תחת בדיקות מנטיס. היא ציינה כי מועמדים הנותנים את מלוא האינפורמציה בעת ראיון מקלים על פקיד הקונסוליה ומאפשרים לו להתחיל בהליך שלהם באופן מיידי. כאשר לא ניתנת מירב האינפורמציה נאלץ הפקיד הקונסולרי לחכות עד לקבלתה לפני שהוא מתחיל בהליך.

לכן, אם אתה מעורב בפעילות שעלולה להיות מסווגת כשימוש דואלי, עליך להביא אתך לשגרירות, בעת הראיון, את מירב המסמכים מתוך הרשימה המפורטת להלן:

  • תיאור מפורט של פעילותך העסקית הנוכחית, או תיאור מפורט של המחקר / הלימודים ומטרותיהם.
  • אינפורמציה לגבי תפקידך הנוכחי ומיקום מקום העבודה הנוכחי (כולל כתובת ומספר טלפון).
  • מכתב מהמעסיק המפרט את טיב עבודתך והמטלות שלך, תיאור פרוייקטים ואינפורמציה המראה כי לעבודתך אין שום שימושים צבאיים אפשריים.
  • קורות חיים מפורטים ומושלמים.
  • היסטוריית הנסיעות לחו”ל ב-10 השנים האחרונות (כולל שמות ארצות ושנת / שנות הביקור בכל אחת מהן)

לו”ז / תכנית הביקור הנוכחי.

  • מכתב הזמנה, כולל כתובת, אתר אינטרנט ואינפורמצית קשר מלאה של החברה ו/או המוסד אותו אתה מתכוון לבקר בארה”ב.
  • איש הקשר בחברה או במוסד שתבקר.
  • פרטים לגבי העסק, המחקר או הלימודים.
  • פרטים על מקור מימון הנסיעה.
  • מיקום ואופן בו תשתמש בטובין או בידע שיירכש בארה”ב.
  • רשימה מלאה של הפרסומים שלך, אם בכלל.
  • מכתב הזמנה מהתומך האמריקאי (אם קיים).
  • פרטים לגבי הכנס / כנסים בהם תשתתף.
  • אישור ההשתתפות בכנס (אם יש).
  • תיעוד המראה כי האינפורמציה הינה נחלת הכלל.
  • תיעוד המראה כי האינפורמציה מופיעה בקורסים אקדמיים.
  • תיעוד המראה כי משרד המסחר קבע שהטכנולוגיה הנדונה אינה טכנולוגיה “רגישה” ולכן לא נחוץ עבורה אישור ייצוא.
  • מספרי אישור רשיון ייצוא של הפעילות, אם רלוונטי.

מתן מירב האינפורמציה האפשרית לפקידים הקונסולריים, באופן מיידי, מצמצמת את משך תהליך הפקת הויזה ומפשטת את התהליך ככל שאפשר.

—————————————————————————————————————–

*הכותב הינו בעלים ומייסד משרד עו”ד דותן כהן, אשר מתמחה בדיני ההגירה בישראל, ארה”ב אוסטרליה ומדינות נוספות. המשרד הינו משרד נישה המלווה חברות ישראליות וגלובאליות רבות במתן אשרות עבודה למומחים זרים במגזר העסקי.

ליצירת קשר: 037534000 |   info@Visa-Law.co.il