זכאותם של ילדי דיפלומטים לאזרחות אמריקאית מכוח לידה

אזרחות אמריקאית מכוח לידה היא זכות הניתנת לבני אדם אשר נולדו בארצות הברית, בכפוף לחוק בעת לידתם. זהו הדין הקיים מאז אימוץ התיקון הארבעה עשר לחוקת ארצות הברית, אשר חרט את הזכות חוקית לאזרחות שווה והגנה עבור עבדים משוחררים ואחרים.

 כלומר, על מנת להוכיח זכאות עבור אזרחות מכוח לידה ישנן שתי דרישות. ראשית, עליך להוכיח כי נולדת בשטחי ארצות הברית. תעודת לידה אשר עליה רשום מקום לידה בגבולות אחת מחמישים מדינות ארצות הברית, מחוז קולומביה (האיזור הפדרלי וואשינגטון), פוארטו ריקו, גואם, או איי הבתולה, ימלא בדרך כלל את דרישה זו.

למרות זאת לידה בתוך שטח ארצות הברית אינה מספיקה להענקת אזרחות משום שבנוסף לכך קיימת חובה להיות כפוף לחוקי המדינה.

דיפלומטים זרים וילדיהם אשר משרתים בארצותהברית אינם נמצאים תחת הדין האמריקאי. ילדיהם של דיפלומטים זרים אשר נולדו בארצות הברית מתמודדים לעיתים רבות עם השאלה האם הם זכאים לאזרחות אמריקאי מכוח לידה.

זה מעלה שאלה נוספת והיא מי נחשב לדיפלומט זר" למטרות חוק זה? במילים אחרות, אלו ילדים שנולדו לדיפלומטים זרים בארה"ב יכולים לזכות באזרחות אמריקאית מכוח לידה ואלו לא.

משרד האזרחות וההגירה (United States Citizenship and Immigration Services או USCIS), שהוא חלק ממחלקת בטחון המדינה (United States Department of Homeland Security) עונה על שאלה זו. לפי ה- USCIS על מנת שהורה יענה על ההגדרה של דיפלומט זר, תפקידו הרשמי של ההורה חייב להופיע ב "רשימת הדיפלומטים", שידועה גם בכינויה ה- "רשימה הכחולה", שמפורסמת מדי שנה פעמים רבות על ידי משרד הפנים האמריקאי. הרשימה של משרד הפנים כוללת שגרירים, שרים, מזכירים, נספחים ועוד. בנוסף לכך גם מופיעים דיפלומטים אחרים בעלי מעמד שווה וחסינויות דיפלומטיות דומות לנ"ל שניתנו ע"י האו"ם וגופים בינלאומיים שונים.

רשימות כחולות מן שנת 2001 עד כה זמינים באתר האינטרנט של משרד הפנים האמריקאי. על המבקש לפנות למשרד הפנים האמריקאי כדי להשיג מידע בנוגע לרשימות ישנות יותר.

ייתכן שאלה שאינם זכאים לאזרחות אמריקאית מאחר והוריהם נכללו ברשימה הכחולה זכאים לקבל מעמד של תושב קבע ולכן מומלץ להתייעץ עם עורך דין על מנת לבחון את האפשרויות העומדות בפניהם.

האמור במאמר זה אינו מהווה חוות דעת משפטית ואינו מהווה תחליף לקבלת ייעוץ משפטי פרטני. האחריות בשימוש על הנאמר במאמר הינה על הקורא בלבד.

 מאמר זה נכתב ע”י משרד עו”ד דותן כהן, העוסק בתחום דיני ההגירה לישראל, ארה”ב, אוסטרליה וקנדה.