אישור עבודה לזרים לפרק זמן קצר

רבות נכתב על עובדים זרים ואשרות עבודה בענפים שונים בישראל, בין אם מכח היתר או לאו, בין אם מעמדם ושהייתם מוסדרים ובין אם לאו. בפועל, מגמת הגלובליזציה העולמית מציבה בפני מדינות רבות אתגר להתמודדות עם מציאות קיימת של צורך במהגרי עבודה בענפים רבים, וכך גם בענף המומחים ומנהלים זרים. חברות בינלאומיות, חברות זרות, חברות סטארט-אפ וחברות הייטק ישראליות מתפתחות גם בשוק הבינלאומי, ומכאן קיים הצורך בניוד מומחים ומנהלים מקצועיים לפרקי זמן ארוכים או לפרקי זמן קצרים ולעיתים אף לימים בודדים.

צורך זה הוכר הלכה למעשה על ידי מדינת ישראל ומדינות רבות אחרות, ובפני החברות המבקשות להעסיק מומחים להתחיל הליך בירוקרטי ראשית ביחידת ההיתרם ולסיימו במשרד הפנים. ההליך להעסקת מומחים ומנהלים זרים בישראל מאפשר העסקת מומחים לפרקי זמן של שנה עם אפשרות להארכה לשנה נוספת עד לסך של כחמש שנים. פתרון זה מספק מענה להעסקת מומחה לטווח ארוך ולאחר הליך פרוצדורלי מורכב האורך במרבית הפעמים מספר חודשים, אך אין בהליך זה פתרון לצרכים של חברות המבקשות את העסקתם של מומחים לפרק זמן קצר, ובאופן מיידי. חברות רבות נתקלות בצורך זה, בין אם לצרכי הדרכה, לפרוייקטים קצרים, להתקנת מכונות, תוכנות, מכשור וכד'. הסיבות לצרכי החברות שונות בהתאם לתחום עיסוקם, ובעוד במשך זמן רב משרד הפנים ויחידת ההיתרים לא סיפקו מענה לצרכים אלה, לאחרונה יחידת ההיתרים עדכנה על "אישור העסקה" על אשרת תייר/מבקר עסקי מסוג ב/2.

אישור העסקה לתקופה קצרה

בהמשך לאמור לעיל, ולאחר ההכרה בצורך עסקים וחברות בישראל בהעסקת מומחים ומנהלים לתקופות קצרות של מספר ימים ועד חודש, יחידת ההיתרים הודיעה על הליך לצורך קבלת אישור לעבודה זמנית של מומחים ומנהלים. ההליך דומה במהותו להליך הסדרת אשרה מסוג ב/1 למומחים ומנהלים זרים, אך הינו קצר בהרבה וצפוי להסתיים תוך מספר ימים בלבד. הליך זה מתאים לצורך הזמנת מומחים בדחיפות לישראל, ומאפשר לחברות להימנע מהעסקת מומחה על אשרת תייר שלא כדין.

לצורך התאמה להליך, יצוין ויודגש כי אישור העבודה ינתן להעסקת מומחים ומנהלים ממדינות עימן יש לישראל הסכמים בלבד, כלומר לנתינים שאינם זקוקים לקבלת אשרה בטרם כניסתם לישראל, אלא קבלת האשרה היא אוטומטית בביקורת גבולות. כמו כן, ההליך, לדברי יחידת ההיתרים, מוצע לענף המומחים ולכן על העובדים המוזמנים לעמוד בתנאי מומחה זר או מנהל זר כהגדרתם בדו"ח ועדת בוכריס, וכמפורט להלן:

  1. איכויות ומיומנותיהם.
  2. עיסוק בתחום הניהול ו/או הפיתוח.
  3. תרומת המומחים הזרים ליצירת מקומות עבודה נוספים.
  4. העברת ידע וניסיון שאינם קיימים בישראל.
  5. רמת השכלה ומקצועיות גבוהים.
  6. גובה שכר העולה על כפל השכר הממוצע במשק.

על הבקשה להעסקת המומחה הזר להיות מנומקת היטב בצירוף מסמכים תומכים שכן במידה והבקשה נדחית, יש להגיש ערר – הליך שאורך זמן רב יותר. כמו כן, בעוד השיקולים לעיל נבחנים בכובד ראש בעת בדיקת בקשה להיתר לתקופה ארוכה, יתכן ובקשות לפרקי זמן קצר יזכו ליחס מקל במקצת. באופן כללי, הקו המנחה הוא כי ההליך מיועד להעסקת מומחים ומנהלים בעלי רמת מקצועיות גבוהה, ואין מדובר בעובדים זוטרים.

אישור העסקה להבדיל מאשרת עבודה

העסקת עובדים זרים בישראל על פי חוק נעשית על פי רוב באמצעות אשרת עבודה או תושבות ארעית (אם מדובר בבני זוג של אזרחים זרים). בהתאם לכך, עובדים זרים בענפים שונים, לרבות ענף הסיעוד, חקלאות, בניין, מומחים וכד', בסיומו של ההליך יקבלו אשרת עבודה מסוג ב/1 לעסוק בענף הספציפי עבורו הוגשה הבקשה. אין כך הדבר באישור העסקה למומחים לפרק זמן קצר, שכן התניית הליך בקבלת אשרת עבודה בפועל ככל הנראה היה מאריך את ההליך. לאור האמור, לאחר בחינת הבקשה ואישורה, יחידת ההיתרם תוסיף הערה המאשרת למומחה/מנהל הזר לעבוד לתקופה מוגבלת, והערה זו תופיע במערכות משרד הפנים בכל הארץ. המומחה ייכנס לארץ באמצעות אשרת תייר/מבקר עסקי מסוג ב/2, אך בדיקה של פקידי משרד הפנים או של ביקורת גבולות תראה את יכולתו לעבוד בישראל באופן חוקי לפרק זמן קצר.

עוד יצוין כי טרם פורסמו נהלים בנדון, ויתכן כי בעתיד ההליך יועבר מיחידת ההיתרים ללשכות משרד הפנים. לאור האמור, הדרישות וזמני הטיפול נתונים לשינוי.

סיכום

המגמה של העסקת עובדים זרים בענפים השונים, ומומחים בפרט, מובנת ומושרשת במרבית המדינות המפותחות וכך גם בישראל. היות ומגמה זו החלה בישראל בשנות ה-90, מדינת ישראל ורשויותיה, עם השנים, מאמצים נהלים והסדרים בכדי להתאים את ההליכים לצרכי המדינה, למשק הישראלי ולאזרחי המדינה. אישור העסקת מומחים לפרק זמן בהליך מזורז מהווה פתרון יעיל וראוי לצרכי העסקים והחברות בישראל, ואף מעיד על נכונות יחידת ההיתרים והמדינה לערוך שינויים לטובת קידום המשק הישראלי.

האמור במאמר זה אינו מהווה חוות דעת משפטית ואינו מהווה תחליף לקבלת ייעוץ משפטי פרטני. האחריות בשימוש על הנאמר במאמר הינה על הקורא בלבד.

—————————————————————————————————————–

*הכותב הינו בעלים ומייסד משרד עו"ד דותן כהן, אשר מתמחה בדיני ההגירה בישראל, ארה"ב אוסטרליה ומדינות נוספות. המשרד הינו משרד נישה המלווה חברות ישראליות וגלובאליות רבות במתן אשרות עבודה למומחים זרים במגזר העסקי.

ליצירת קשר: 037534000 |   info@Visa-Law.co.il