אזרחות אמריקאית לארה"ב באמצעות ההורים

אזרחות אמריקאית לארה"ב באמצעות ההורים

בנוסף לקבלת אזרחות מכוח זכות בלידה או על ידי מסלול התאזרחות טבעי, קיימת עוד דרך נפוצה לקבל אזרחות אמריקאית והיא באמצעות ההורים. אזרחות דרך הורה או הורים הינה דרך יעילה כדי להיות זכאי לאזרחות אמריקאית, אם המבקש לא נולד בארה"ב ואף לא חי בארצות הברית זמן מספיק כדי לעמוד בדרישות מסלול ההתאזרחות "הטבעי".

קבלת אזרחות דרך ההורים כפופה לתנאים רבים. להלן פירוט של כמה תרחישים נפוצים:

המבקש יהיה בדרך כלל זכאי לאזרחות באמצעות הוריו, באם;

v      שני הוריו נולדו בארצות הברית ובנוסף לכך;

v      אחד מהוריו חי בארצות הברית לפני לידתו של הבן, המבקש.

אם רק הורה אחד היה אזרח אמריקאי בזמן היוולדותו של הבן המבקש, קיים פקטור נוסף, אשר צריך לקחת בחשבון והוא מועד הולדתו של הבן המבקש.

  • אם המבקש נולד ביום ה– 14 לנובמבר 1986 ואילך:
  • ההורה שהינו האזרח האמריקאי חייב היה להיות נוכח פיזית בארה"ב או בשטחי טריטוריה שבשליטתה, חמש שנים לכל הפחות לפני היוולדותו של הבן המבקש, מתוכם לפחות שנתיים לאחר יום ההולדת ה -14 של ההורה.
  • זמן אשר בילו ההורים בחו"ל (מחוץ לארה"ב) יכול להיחשב כזמן בארה"ב, באם ההורים עבדו בעבודות מסוימות עבור ממשלת ארה"ב, צבא ארה"ב, או ארגונים בינלאומיים מסוימים.
  • אם הילד נולד לאחר ה– 23 לדצמבר 1952 ולפני ה– 14 לנובמבר 1986:
  • ההורה האזרח האמריקאי חייב היה להיות נוכח פיזית בארה"ב או בטריטוריות שבשליטתה;
  • זמן השהייה הנ"ל הינו לפחות עשר שנים לפני הולדתו של הבן, המבקש.
  • אם המבקש נולד לאחר ה– 23 לדצמבר 1952 ולפניה– 10 לאוקטובר 1978:
  • המבקש עשוי להיות כפוף לדרישות מחמירות הנקראות Retention או "החזקה" בעברית. במקרים מסויימים המבקש יכול לאבד את האזרחות גם אם היה מלכתחילה זכאי לה כזכות מלידה.

החוק הוא פחות ברור למבקשים שנולדו לפני שנת 1952. החוקים השתנו מספר פעמים בשנים 1934, 1940, 1941 וב- 1946. לכן מומלץ למועמדים ו/או למבקשים אשר נולדו בתקופות ובשנים הללו להתייעץ עם עורך דין, לבירור זכאותם לאזרחות אמריקאית.

תקנה נוספת בנדון אשר יכולה לשמש ככלי עזר למבקש הינה "תקנת הסב" הקובעת כי אם ההורה של הילד המבקש אינו עומד בדרישת הנוכחות הפיזית, יוכלו סבו או סבתו האמריקאיים של המבקש לעמוד בקריטריון זה במקומו של ההורה.

בנוסף, מבקש שטרם מלאו לו 18שנה ייתכן ויוכל להיות כשיר לאזרחות אוטומטית המוכרת כזכות בלידה.

————————————————————

האמור במאמר זה אינו מהווה חוות דעת משפטית ואינו מהווה תחליף לקבלת ייעוץ משפטי פרטני. האחריות בשימוש על הנאמר במאמר הינה על הקורא בלבד.

מאמר זה נכתב ע”י משרד עו”ד דותן כהן, העוסק בתחום דיני ההגירה לישראל, ארה”ב, אוסטרליה וקנדה.