בדיקת מצב בקשת הויזה מול רשויות ההגירה האמריקאיות

בכל שנה משתתפים מיליוני אנשים בהליך בקשת ויזה או הקלות בהגירה, היזום על ידי רשויות ההגירה האמריקאיות (USCIS). במסגרת הליך זה נשלחות לרשויות ההגירה האמריקאיות אלפי בקשות הגירה מדי שבוע, ומכיוון שיש כעת נהלים חדשים לבדיקת כל בקשה לגופה, אין פלא שהתשובה הסופית לגבי בקשות רבות מתעכבת זמן רב. יותר מכך, אין זה חריג שתשובה סופית לבקשה מגיעה רק אחרי שנים רבות.  כתוצאה מהתמשכות התהליך, מקבלות רשויות ההגירה האמריקאיות מספר הולך וגדל של בקשות התעדכנות ממגישי בקשות, אשר, מטבע הדברים, תוהים מה עלה בגורל בקשתם. בתגובה למספר ההולך וגדל של בקשות אלו, יצרו שלטונות ההגירה דרכים חדשות  ומשופרות לבדיקת סטטוס בקשות.


דרכים לבדיקת סטאטוס בקשה

קיימות מספר דרכים בהן יכול מגיש הבקשה לבדוק את סטטוס הבקשה שהגיש:

הזנת מספר ה”קבלה” שניתן לבקשה (מספר אותו קיבל לאחר הגשת הבקשה), לאתר רשויות ההגירה

דרך אחת הינה הזנת מספר ה”קבלה” שניתן לבקשה (מספר אותו קיבל לאחר הגשת הבקשה), לאתר רשויות ההגירה שכתובתו www.uscis.gov ואשר שודרג לאחרונה. אופצית “receipt number status check” שבאתר מספקת למבקש הבקשה אינפורמציה עדכנית ומדוייקת לגבי סטטוס בקשתו, דבר שקודם לכן נעשה רק באמצעות הטלפון.

יתרונה הגדול של שיטה זו מתבטא בקלות הגישה, שכן מדובר בנגישות זמינה ונוחה 24 שעות ביממה, 7 ימים בשבוע, בהקשה על מקש.

חסרונה של שיטה זו מתבטא בכך שהאינפורמציה היא בדרך כלל כללית למדי ולא נכנסת לפרטים, אשר ייתכן שחשובים למבקש. כמו כן, לא תמיד מבינים השואלים את התשובה הניתנת להם.

שיחת טלפון ישירה עם רשויות ההגירה

אפשרות נוספת לקבלת אינפורמציה לגבי מצב בקשה הינה שיחת טלפון ישירה עם רשויות ההגירה בטלפון 1-800-375-5283.

יתרונה של גישה זו הינה יצירת קשר ישיר עם נציג רשויות ההגירה וקבלת תשובות ספציפיות יותר לשאלות אשר ייתכן שלא ניתן לקבל עליהן תשובות באמצעות אתר האינטרנט מכל מקום.

 חסרונה של שיטה זו הוא בכך שהנציגים זמינים רק בשעות העבודה לפי שעון ארה”ב, אשר לעתים קרובות אינן נוחות למגישי הבקשות שמצידו השני של כדור הארץ. בנוסף, מגיש הבקשה חייב להיות ספציפי מאוד בעת השיחה עם נציג USCIS , אחרת התשובות שיקבל לא יהיו מובנות ורלוונטיות למקרה שלו.

כתוצאה מכך, קיום שיחת ועידה משולשת, בהשתתפות עורך דין הגירה לארה”ב, מגיש הבקשה ונציג רשויות ההגירה (שיטה המקובלת על רשויות ההגירה), מניבה לעיתים קרובות תוצאות ממשיות יותר. בנוסף לכך, לעורך הדין יש לעיתים קרובות גישה טובה יותר לנציגים מקצועיים יותר ומעודכנים יותר בנהלי ההגירה, ובכך מתאפשר ללקוח ו/או לעורך הדין קבלת אינפורמציה רבה יותר באמצעות הטלפון.

תיאום פגישה עם קצין הגירה באמצעות הקשה על אופציית “InfoPass”

אופציה נוספת הינה תיאום פגישה עם קצין הגירה באמצעות הקשה על אופציית “InfoPass” שבאתר רשויות ההגירה. אפשרות זו זמינה רק ללקוחות הנמצאים פיזית בארצות הברית, אך היא יעילה ביותר. לדוגמא, אם ברשות מגיש הבקשה כמה מסמכים אותם הוא רוצה להראות לנציג רשויות ההגירה, או אם הוא רוצה לקבל הסבר מקיף יותר מקצין ההגירה, אזי אפשרות הפגישה באמצעות אפליקציה זו הינה פתרון מעולה. בשימוש באפליקציה זו יתבקש מגיש הבקשה להזין את פרטיו האישיים ואז לבחור יום ושעה הנוחים לו לפגישה. לאחר מכן יש להדפיס את הדף המאשר את פרטי הפגישה, ולהציגו לנציג רשויות ההגירה המקומי באזור מגוריו של מבקש הבקשה, בכדי להיכנס למשרדי רשויות ההגירה ביום הפגישה.

ניצול של החוק לשקיפות מידע

אופציה רביעית לקבלת אינפורמציה מרשויות ההגירה האמריקאיות הינה ניצול של החוק לשקיפות מידע, אופציה, שאם משתמשים  בה בתבונה, כופה על רשויות ההגירה לאתר את תיקו של המבקש ולשלוח אל המבקש עדכון מצב בהקדם האפשרי.  בכדי להגיש בקשה כזו על המבקש למלא ולשלוח טופס  G-639 אל משרד רשויות ההגירה הרלוונטי לגביו. חסרונה של אופציה זו הוא באיטיות ההליך בהשוואה לאופציות האחרות שהוזכרו.

באמצעות נציג האזור בקונגרס

האופציה האחרונה לקבלת אינפורמציה ממשרד ההגירה הינה באמצעות נציג האזור בקונגרס, אך אופציה זו אינה מופיעה, קרוב לוודאי, באתר רשויות ההגירה. שוב, אופציה זו זמינה רק לאלה הנמצאים פיזית בארה”ב (מכיוון שעליהם להיות מיוצגים על ידי חבר קונגרס בכדי להגיש את הבקשה). בנוסף, אופציה זו מופעלת רק במקרים ששאר האפשרויות האחרות, שתוארו קודם לכן, לא מניבות פרי. כלומר, לאחר שהפעלת ארבע האופציות הראשונות לא הביאה לכך שהמבקש יקבל תשובה  מרשויות ההגירה. המקרה שכזה, יכול המבקש לפנות בכתב לנציג אזורו בקונגרס ולבקש את עזרתו.

כפי שניתן לראות, קיימות היום דרכים רבות ליצירת קשר עם רשויות ההגירה האמריקאיות ולקבלת אינפורמציה על הליך בקשה שטרם הסתיים. אולם ניווט בין האופציות הללו מצריך לא רק הכרת האופציות על בוריין אלא גם ידע מעמיק בפרטים הקטנים ובייחודיות של כל אופציה.


האמור במאמר זה אינו מהווה חוות דעת משפטית ואינו מהווה תחליף לקבלת ייעוץ משפטי פרטני. האחריות בשימוש על הנאמר במאמר הינה על הקורא בלבד.

 מאמר זה נכתב ע”י משרד עו”ד דותן כהן, העוסק בתחום דיני ההגירה לישראל, ארה”ב, אוסטרליה ואנגליה.