פתיחת עסק בקנדה כשלב ראשון להסדרת מעמד כתושב


.
לעתים קרובות אנו מתבקשים לסייע למהגרים המעוניינים לעבור לקנדה כדי להקים עסק.

כשתוכנית היזמות הפדרלית כבר לא קיימת, המסלול הרגיל הוא תוכנית המועמדים המחוזית (Provincial Nominee Program), המבוססת על תוכנית ריאלית להקים או לרכוש עסק במחוז הרלוונטי. בעוד תוכניות אלה הם דרך טובה מאוד, המובילה לתושבות קבע ישירות עם הגעת המהגר לקנדה, אנו מוצאים כי עבור לקוחות רבים, ישנה דרישה קריטית שתפעל כמחסום בתחילת הדרך.

נתחיל בסקירה של הדרישות העיקריות והמחייבות של תוכנית PNP אופיינית בעלת דרישות נמוכות יחסית, כמו זו של תוכנית היזמות של המחוז ניו בראנסוויק (New Brunswick):

          גיל: 22-55;

          שפה: CLB 5 (זה שווה ערך ל 4.0 במבחן ה- IELTS הכללי ליכולת קריאה, ו 5.0 על כל היכולות האחרות, או שווה ערך צרפתית);

          שווי נקי: שווי נקי הניתן להוכחה של לפחות 600,000 דולר קנדי;

          ניסיון: לפחות 3 מתוך 5 השנים האחרונות כבעל עסק, או 5 מתוך ה- 5 שנים האחרונות כמנהל בכיר;

          השקעה: לפחות CAD $ 250,000.

זה נפוץ עבור יזמים המחזיקים בתוכנית עסקית אך לא יכולים לעמוד, לפחות בשלב הראשון של התהליך, באחד או יותר מהדרישות המחייבות לעיל, גם אם הם צפויים לעמוד בהן בעתיד.

החלופה המעשית הטובה ביותר במקרה זה היא לבקש אישור עבודה עבור המבקש כבעלים המתפעל של העסק, תחת וריאציה של היתר עבודה המתאפשרת מבלי שיהיה קודם צורך לחפש מועמד מקומי מתאים.

הצעד הראשון הוא להקים את העסק, בדרך כלל כחברה מאוגדת, בבעלות המבקש תושב החוץ. סיוע מקצועי של עורכי דין ורואי חשבון נדרש בדרך כלל על מנת להבטיח כי הכללים סביב ניהול עסקים על ידי תושבי חוץ שאינם תושבים מטופלים כראוי. חשוב לבצע את כל התהליך כך שיעמוד בקנה אחד עם החוקים והכללים הרלוונטיים, שכן מבלי לעשות זאת אפשר יהיה להפוך בנקל הפרה מנהלית קטנה לעסק שלא יהיה ניתן לעשות בו שימוש למטרות הגירה.

לאחר שזה נעשה והעסק עובד, תוגש הצעה להעסיק את הבעלים תושב החוץ. אופטימלית, יכולת ניהולית תביא ליתרונות בתהליך ההגירה מאוחר יותר בתהליך. על בסיס זה, יתבקש אישור עבודה. יש להוכיח כי לפחות תושב מקומי אחד יוכל לעבוד (בסופו של דבר) כתוצאה מהמיזם וכי ההשקעה בעסק תהיה בסיכון.

לאחר מכן, המבקש מתחיל לעבוד כתושב זמני, בדרך כלל לתקופה של שנתיים. כך, יצטברו נקודות בגין ניסיון תעסוקה בקנדה (ברמה של שנה או שנתיים נסיון) ובגין הצעת עבודה קיימת. מיומנויות השפה גם הן משתפרות בדרך כלל עם הזמן. אם למבקש בן/בת זוג, נקודות מבת או בן הזוג עשויות גם הן לשפר את הניקוד, בשל ניסיון עבודה בקנדה ונקודות בגין השפה שיצברו.

לבסוף, בקשה לקבלת תושבות קבע תבוצע בכל קטגוריה זכאית. עם נקודות נוספות עבור הצעת עבודה בקנדה, תוכנית ה- Express Entry עשויה להיות רלוונטית, והיא לעתים קרובות התוכנית הקלה להשגה. לחלופין, בעל העסק רשאי להיות זכאי ל- PNP בקטגורית יזמות או אחרת. במקרים אחרים, הפרופיל של בן/בת הזוג עשוי להשתנות כדי להפוך את בן/בת הזוג למועמד העיקרי.

תכנון ועיתוי הם המפתח להצלחה בתחום זה.

כל האמור לעיל המוסבר במאמר זה אינו מהווה חוות דעת משפטית ואינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי. האחריות לשימוש בטקסט ובדעות המובאות במאמר זה היא של הקורא בלבד.

מאמר זה נכתב על ידי משרד עורכי הדין דותן כהן, הפועל בתחום דיני ההגירה בארה”ב, קנדה ואוסטרליה.