גרין קארד וסוגיו השונים

מי יכול לקבל גרין קארד?

כולנו שמענו את המונח "גרין קארד" ומבינים שמדובר באיזה שהוא סטטוס (מעמד) בארצות הברית

(תושב קבע). חלק מתבלבלים וחושבים שמדובר באזרחות או מעין סוג של ויזה, או לכל הפחות לא מבינים מה ההבדל בינו לבין אזרחות; חלקם חושבים שמדובר בזכות שניתנת בהגרלה בלבד, קרי "הגרלת הגרין קארד"; חלקם חושבים אפילו שמקבלים את הסטטוס הזה בירושה והוא נשלח אליהם בדואר.

ובכן, כל אלה אינם נכונים. גרין קארד איננו משקף מעמד של אזרחות. בין שני הסטטוסים האלה יש מספר הבדלים, חלקם מאוד משמעותיים. למשל, אזרח אמריקאי יכול לבחור שלא לחיות בארצות הברית בעוד שמרכז חייו של בעל גרין קארד חייב להיות בארצות הברית. גרין קארד הינו מעמד של תושב קבע חוקי בארצות הברית ובשל כך מחייב את בעליו לחיות בארצות הברית,ולא במדינה אחרת.

גרין קארד גם לא ניתן באמצעות הגרלה בלבד. בעקרון, ישנן שלוש דרכים להשיג גרין קארד: באמצעות קשרי משפחה, באמצעות עבודה ובאמצעות הגרלה שנתית. בתוך קטגורית קשרי משפחה, ישנם חמישה סוגים של קשרי משפחה המזכים בגרין קארד:

הקשרים הינם:

  1. קרובי משפחה מידיים של אזרחים אמריקאיים;
  2. ילדים בוגרים (מעל גיל 21) לא נשואים של אזרחים אמריקאיים;
  3. בני זוג, ילדים וילדים בוגרים שאינם נשואים, של בעלי גרין קארד;
  4. ילדים בוגרים נשואים של אזרחים אמריקאיים;
  5. אחים או אחיות של אזרחים אמריקאיים.

במאמר אחר נתייחס להבדלים בין כל קטגוריות הקשרים המשפחתיים האלו.

דרך נוספת להשגת גרין קארד הינה באמצעות תעסוקה. 

גם כאן ישנם 5 סוגים:

  1. גרין קארד לעובדים מועדפים;
  2. גרין קארד לבעלי מקצוע המחזיקים תארים מתקדמים;
  3. גרין קארד לעובדים מיומנים ובעלי מומחיות;
  4. גרין קארד לאנשי דת, עובדים בינ"ל בשירות הממשל האמריקאי, רופאים, מתרגמים אפגניים או עירקים ועוד;
  5. גרין קארד על בסיס השקעה כספית.

דרך שלישית להשגת גרין קארד, שפונה למרבית אזרחי העולם, הינה באמצעות הגרלת הגרין קארד שממשלת ארצות הברית עורכת מדי שנה בין אלה המבקשים להיכנס אליה במעמד תושב קבע.

את הגרין קארד לא מקבלים סתם כך בדואר. גם אם אתם זכאים לגרין קארד, הן בשל קשרי המשפחה שיש לכם, או באמצעות תעסוקה או אפילו בזכות זכייתכם בהגרלת הגרין קארד, יש לבקש את הגרין קארד. בדרך כלל מבקש הבקשה ונותן החסות שלה הינו אמריקאי (אזרח אמריקאי, תושב קבע אמריקאי, חברה אמריקאית). רק במקרה של בקשה לגרין קארד על בסיס זכייה בהגרלה השנתית, אין צורך בספונסור (נותן חסות).

הגרין קארד יגיע בדואר, לכתובת האמריקאית הרשומה על גבי טופס הבקשה, רק לאחר סיום התהליך בהצלחה.

בכל דרך שתבחרו, מומלץ להתייעץ עם עורכי דין העוסקים בענייני הגירה לארצות הברית, על מנת שיבדקו את זכאותכם ואת סיכויי השלמת התהליך בהצלחה.

כל האמור לעיל המוסבר במאמר זה אינו מהווה חוות דעת משפטית ואינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי. האחריות לשימוש בטקסט ובדעות המובאות במאמר זה היא של הקורא בלבד.

מאמר זה נכתב על ידי משרד עורכי הדין דותן כהן, הפועל בתחום דיני ההגירה בארה"ב, קנדה ואוסטרליה.

ליצירת קשר 03-7534000   info@relocation-law.com