מהפך בהגירה – 2013

כעת כבר ידוע להרבה אנשים כי שנת 2013 היתה השנה בה הוצעה חקיקה שתגרום רפורמה בחוקי ההגירה. חוק ההגירה ששמו המלא “חוק הבטחון בגבול, ההזדמנות הכלכלית  והמודרניזציה בהגירה” או הצעת הסנאט מספר 744, הינו הצעת חוק מקיפה ורחבה לשינוי מערך ההגירה האמריקאי, שנכתבה על ידי קבוצה של שמונה סנאטורים שזכו לכינוי “כנופיית השמונה”. הסנאטורים הציגו לראשונה את הצעת החוק באביב 2013, הצעה המנסה לטפל בכל האספקטים של תהליך ההגירה, החל מנושאי מעבר הגבול ואכיפת החוק ועד לרפורמה ממשית בחוק. התיקון מציע שינויים באשרות הכניסה המשפחתיות ואשרות הכניסה המבוססות על תעסוקה לסוגיהן, מציע הגנות בנקודות קריטיות, מגדיל את כמות וזמינות ההיצע לעובדים שאינם מהגרים בשוק העבודה המקומי, ומציע מעמד חוקי ל- 11 מיליון מהגרים שאינם רשומים, בתחומי ארה”ב.

אם יופעל, יגרום החוק להפעלת סדרה של אמצעי אכיפה בכדי להשלים את תהליך החקיקה. למשל, למרות שמהגרים בלתי רשומים יורשו להצטרף לתכנית ההגירה האזורית כמעט באופן מיידי, הרי שלפני שיוכלו לעתור להפוך לתושבי קבע חוקיים תצטרך מחלקת המדינה (ביטחון פנים) לאשר ולטפל בנושא הבטחון בגבול הדרומי באופן מקיף. פירושו של דבר הוא, בין יתר הדברים, סיום הקמת גדר של 700 מייל, פריסת 38,405 אנשי משמר הגבול  והפעלת תכנית לבדיקת זכאות בתעסוקה. האספקטים האחרים של הצעת החוק, כגון שינויים בקטגוריות ההגירה המשפחתית והגירה שמבוססת על תעסוקה, יופעלו באופן הדרגתי, ויתנו למחלקת ביטחון הפנים אפשרות להפחית בכמות האדירה של הפיגורים ולטפל בכמויות האדירות של אשרות שעדיין לא זכו להתייחסות.

בעוד שהסנאט אישר את החוק המוצע, הרי שבית הנבחרים אינו ממהר לעשות כן. חברי בית הנבחרים שלפניהם הוצג התיקון ביולי 2013 לא תמכו בקבלתו כמות שהוא והציעו תיקון משלהם, שכלל את הנקודות הבאות:

1.   התכנית החדשה תכלול תקופת מבחן –

המהגרים הבלתי רשומים ייאלצו להודות כי עברו על החוק האמריקאי וכי הפרו חוק קיים (חוק אזרחי), ולהכנס לתקופת מבחן (על-תנאי), כאשר בתקופה זו יהיו להם זכויות חוקיות דומות לאלו שהיו מקבלים לו היו בסטטוס של מעמד זמני המתואר בהצעת החוק של הסנאט.

זיכיון זה מיועד לתת לרפובליקנים אפשרות לאמץ את הרפורמה המקיפה ולהתחמק מאשמת הענקת חנינה שהרי אחרת פתחו בפני אנשים שעברו על החוק במתכוון מסלול להשגת אזרחות בקלות, במקום להכריח אותם להודות במעשיהם הבלתי חוקיים ולעבור סוג מסויים של תקופת מבחן.

2.   התכנית תשתמש בתמריץ של בדיקה אלקטרונית שתהווה תנאי לסיום תקופת המבחן –

      תנאי ליישום התכנית הינו ששיטה אשר תאפשר לעסקים לבדוק התאמה לעבודה בארה”ב תהפוך לישימה לחלוטין לאחר חמש שנות הפעלתה. במידה ולא, כל המועמדים שבתקופת מבחן יאבדו את מעמדם וייחשבו ללא חוקיים. דרישה זו תקיפה הרבה יותר מהמוצע בתיקון שהגיש הסנאט, מכיוון שלפי הצעת הסנאט הבדיקה האלקטרונית כתנאי לקבלת אזרחות אכן תופעל, אך אין בה כדי להוות איום על המעמד החוקי, במידה ויישומה יכשל.

לסיכום, מאז יולי 2013 מתקיים דיון שאינו מסתיים על רפורמה בהגירה. חלק מהעוסקים בנושא מהמרים כי קרוב לוודאי שהרפורמה לא תופעל בשנת 2013.

למרות חוסר ההתקדמות והקפאת השינוי על ידי בית הנבחרים, נמסר על ידי יודעי דבר שכמה מהרפובליקנים פועלים מאחורי הקלעים לקדם חקיקה בנושאי הגירה. אחרים טוענים שכמה מהרפובליקנים בבית הנבחרים פועלים להקפאת הפעלת הרפורמה בנושאי ההגירה.  ולחלופין, עורכי דין המצויים בנושאי הרפורמה בחוקי ההגירה דוחפים לקידום שינוי מקיף מהר ככל האפשר, במטרה לפתוח בפני המהגרים, שכרגע הינם בלתי חוקיים, דרך להשגת אזרחות.

—————————————————————————————————————–

*הכותב הינו בעלים ומייסד משרד עו”ד דותן כהן, אשר מתמחה בדיני ההגירה בישראל, ארה”ב אוסטרליה ומדינות נוספות. המשרד הינו משרד נישה המלווה חברות ישראליות וגלובאליות רבות במתן אשרות עבודה למומחים זרים במגזר העסקי.

ליצירת קשר: 037534000 |   info@Visa-Law.co.il