מבוא ל E-1 “ויזה עפ”י האמנה”

לאנשים המעוניינים לעבוד בארצות הברית ישנם מספר סוגים של אשרות עבודה להם הינם יכולים להגיש בקשה, בהתאם למצב שלהם. ישנן אשרות זמניות לעובדים קבועים, ואשרות למקצועות ספציפיים כגון עובדי חקלאות ואמנים. מי שעובד עבור חברה העוסקת בסחר בינלאומי בין ארה”ב למדינה שלו עשוי לרצות לבקש ויזת E-1 “ויזה עפ”י האמנה”, שהנה סוג של ויזה עבור עובדים זמניים. אשרת E-1 מאפשרת לאדם ממדינה אמנה (מדינה שארה”ב שומרת עמה על חוזה של מסחר) לעבוד בארצות הברית על מנת לעסוק במסחר בינלאומי. מכיוון שויזת E-1 משלבת חברה / מעביד לבין עובד של החברה, ישנן דרישות שונות עבור החברה ועבור העובד. דרישות אשרת E-1 מפורטים להלן.

החברה חייבת להחזיק אזרחות ממדינה שארה”ב שומרת עמה על חוזה של מסחר (מדינת אמנה). משמעות הדבר היא כי לפחות 50 אחוז של החברה חייב להיות בבעלות אנשים עם לאום ממדינת האמנה. החברה חייבת גם לשאת בסחר משמעותי, דהיינו, סחר נכבד ורציף, וסחר המהווה חילוף משמעותי של סחורות, שירותים או טכנולוגיה בין ארה”ב לבין מדינת האמנה. סחר זה חייב להיות בעיקר בין ארה”ב לבין מדינת אמנה. על מנת לענות על דרישות אלה, החברה חייבת להגיש את מסמכי הבעלות (כלומר: רשם), דרכונים של הבעלים של החברה, עדות זרימה משמעותית של סחורות או שירותים (כלומר: חשבוניות, מסמכי בנקים, חשבונות של משלוח, קטלוגים וחשבונות פנקסים להתקבל), ואת החזר המס האחרון של החברה.

כמו החברה, גם העובד צריך להיות בעל אזרחות ממדינת אמנה, אותה המדינה שבה החברה רשומה בה. העובד חייב להיות מועסק בתפקיד פיקוח או ביצועי, או בעלי כישורים מאוד מיוחדים החיוניים לתפעול מוצלח ויעיל של החברה. בנוסף לתפקיד העובד בעבודה, העובד חייב גם להיות מסוגל להוכיח כי הוא / היא מתכוונת לעזוב את ארה”ב כשהתפקיד שלו / שלה יסתיים ותוקף E-1 יפוג. העובד יכול להוכיח כוונה זו על ידי הגשת מסמכים כגון הוכחת בעלות על בית או דירה, חשבון בנק, ומכתבים מחברים ובני משפחה על הקשר של העובד לארץ המוצא שלו / שלה. העובד יכול להגיש בקשה עבור בן זוגו להתלוות אליו / אליה, והויזה יכולה לחול גם עבור הילדים שלו / שלה, ובלבד שהילדים אינם נשואים מתחת לגיל 21 שנים. אחד היתרונות של וויזה E-1 הוא כי היא אינה דורשת עבודה מוקדמת אצל המעסיק הזר השולח עובדים לעבוד בארצות הברית.

למרות שלחברה ולעובד מסמכים שונים להגיש, את המסמכים יש להגיש יחד כיחידה אחת. אם החברה כבר קיבלה את המעמד של E-1, אזי הפרוצדורה יותר קצרה כי הדגש הוא על הבקשה של העובד בלבד. אחרי שהשגרירות בוחנת את הבקשה, העובד מוזמן לראיון. אם החברה והעובד ממלאים את הדרישות, אשרת E-1 מוענקת, והעובד מסוגל לעבור לארה”ב ולעבוד עבור החברה. אשרת E-1 תקפה לשנתיים, ועשויה להתחדש כל עוד העובד עדיין עונה על הדרישות של ויזת E-1.

מכיוון שהבקשה יכולה להיות די מסובכת ודורשת תיעוד משמעותי, אנו ממליצים בחום לכל מי שמתעניין באשרת E-1 לצור קשר עם עורך דין הגירה.

כל האמור והמוסבר במאמר זה אינו מהווה חוות דעת משפטית ואינו תחליף לייעוץ משפטי. אחריות על הניסוחים וחוות דעת מובעים במאמר זה מסתמכת בלעדי ומלא על הקורא.

מאמר זה נכתב על ידי דותן כהן משרד עורכי דין, עובד בתחום של חוק ההגירה בארצות הברית, קנדה, אוסטרליה ואנגליה.