מידע רקע בסיסי בנוגע לבידוק בטחוני

מאז ה-11 בספטמבר, אמצעים רבים תוכננו להגביר את הבטחון ולפשט את הליך הוצאת ויזה לארה”ב. על מנת לזהות ולחסל חולשות של עיבוד הויזות. משרדי ממשלה שונים העניקו סקירה מקיפה של נהלי הנפקת ויזה, וכתוצאה מכך נערכים ראיונות ויזה ונאכפת אבטחה מוגברת  הגורמת לאיחור בהנפקת ויזה שאינה לצורכי הגירה.

בחלק הראשון של מאמר זה נסביר את הסוגים השונים של הבדיקות הבטחוניות עבור מבקשי ויזה, בחלק השני של המאמר נתמקד על טכנולוגית רשמת התראה, ונציע אפשרויות העשויות להקל על הליך הוצאת הויזה.

ישנם שלושה סוגים של בדיקות בטחוניות-

  1. קונדור- בדיקת אבטחה מוגברת
  2. מנטיס- טכנולוגית רשימת התראה
  3. בדיקת רקע פלילי במאגר המידע NCIC

כל אחד מבדיקות בטחוניות אלו עלולות להשפיע על הנפקת הויזה, ולכן חשוב להבין את ההבלים ביניהם. בנוסף, אספקת המידע הדרוש המבוקש על ידי נציג הקונסוליה יכולה לצמצם באופן משמעותי את פרק הזמן להנפקת האשרה.

הקריטריונים הספציפים לבדיקות קונדור ויזה מסווגים על ידי מחלקת המדינה של ארצות הברית. עם זאת מידע מסוים עלול לעורר ביקורת רבה כגון: נסיעות תכופות ו/או לא מוסברות בעיקר במדינות מוסלמיות במהלך 10 השנים האחרונות. , תעסוקה באזורים רגישים, שירות צבאי במדינות מסוימות, תעסוקה קודמת באזורים רגישים, כישורים מיוחדים בעלי השלכות צבאיות ובטחוניות וכיוצ”ב.

ארץ לידה, אזרחות ומקום מגורים יכולים להוביל לבידוק בטחוני קונדור.

מועמד אשר נולד במדינה הנחשבת כתומכת טרור (קובה, איראן, סודן וסוריה) או מדינה אשר מסווגת במשרד החוץ האמריקני כמדינה אשר מצריכה בידוק נרחב ייאלץ לעבור בידוק קונדור.

הרשימה של משרד החוץ מסווגת אך על פי דיווחים. הרשימה כוללת בין היתר את המדינות: אפגניסטן, אלג’יריה, בחריין, בנגלדש, ג’יבוטי, מצרים, אריתראה, אינדונזיה, איראן, עיראק, ירדן כווית, לבנון, לוב, מלזיה, מרוקו, עומאן, פקיסטן, קטאר, ערב הסעודית, סומליה, סודן, סוריה, טוניסיה, טורקיה, איחוד האמירויות הערביות ותימן.

בידוק מנטיס- טכנולוגית רשימת התראה- בידוק מנטיס משמש כאשר הביקור לארצות הברית כרוך בשימוש פוטנציאלי בטכנולוגיות אשר נמצאות ברשימה של מחלקת המדינה. על פי הרשימה ניתן לזהות טכנולוגיות ויישומים מסויימים כדו משמעותיים, כלומר טכנולוגיות בעלות שימוש צבאי ואזרחי. רשימה זו מאוד מקיפה וכוללת כמעט כל טכנולוגיה כימית שבה מעורבת ביוכימיה, הנדסה כימית, אימניולוגית, טכנולוגיה ימית ופרמלוגיקה. על כן, מדעני מחקר, מהנדסים או אקדמאים המעורבים בכל אחד מהתחומים הללו, עשויים לעבור בדיקה בטחונית מנטיס.

בדיקת רקע פלילי במאגר המידע NCIC-

כחלק מתהליך קבלת הויזה, נציגי הקונסוליה יערכו חיפוש במאגר המידע NCIC- מסד נתונים עבור מידע על הרשעות פליליות לפני הנפקת ויזה. הדבר יכול לגרום לעיכובים אפילו למבקשי ויזה ללא עבר פלילי כגון אנשים עם שמות נפוצים כגון מוחמד עלי או ג’ון סמית’. זה עלול לגרום לזיהוי שגוי, כאשר מישהו עם שם זהה או דומה מופיע במסד NCIC כבעל הרשעה פלילית. זיהויים שגויים הפכו להיות נפוצים, והתהליך עלול להימשך כחודשיים.