חוק 90 הימים

כלל 90 יום

בעת הגשת בקשה לוויזה לארה”ב ללא מטרות הגירה (לדוגמא וויזת תייר), על המבקש להצהיר ולהוכיח לקונסול בשגרירות שאין לו כוונות להגר לארה”ב. במילים אחרות, הוא צריך להראות שהוא מתכנן לחזור למדינת המוצא שלו ו/או כל מדינה אחרת לאחר תום ביקורו בארה”ב.

למעשה, קיימת הנחה בדיני ההגירה של ארה”ב כי לכל אדם יש כוונה להגר לארה”ב. לפיכך, נטל ההוכחה מוטל על מבקש האשרה להוכיח שיש להם קשרים מספקים למדינת מוצאו או כל מדינה אחרת ושהוא יעזור את ארה”ב לאחר שהותו הזמנית.

לפעמים אדם נכנס לארה”ב, פוגש את החצי השני שלו/ה, שהוא/היא אמריקאי/ת, ורוצה להתחתן איתו/ב. תרחיש נוסף יהיה כאשר זוג נכנס לארה”ב, האחד אזרח/תושב ארה”ב והשני נכנס בוויזה ללא מטרות הגירה, ובארה”ב הם מחליטים להתחתן. לאחר הנישואין, בן הזוג שאינו מהגר עשוי לרצות להישאר בארה”ב ולהגיש בקשה לקבלת גרין קארד. תהליך זה נקרא הסדרת מעמד, והוא קורה כאשר אדם שנכנס לארה”ב בוויזה ללא מטרות הגירה והוא רוצה להפוך לתושב ארה”ב (תהליך הגירה).

כלל 90 הימים קובע חזקת הונאה על אדם שנכנס לארה”ב  ללא מטרות הגירה ומפר את מעמדו או מבצע פעולה שאינה עולה בקנה אחד עם מעמדו או סוג האשרה בה הוא מחזיק תוך 90 מיום מכניסתו לארה”ב. במילים אחרות, אם לא אדם עם וויזה זמנית (ללא מטרות הגירה) מנסה להסדיר את מעמדו במהלך תקופה זו של 90 יום מיום כניסתו לישראל, על המבקש לצפות לבדיקה מוגברת של הבקשה.

על מי משפיע כלל 90 הימים?

הפעולות הבאות מספיקות כדי להפעיל את יישום כלל 90 הימים:

  • עבודה בארה”ב
  • רישום לבית הספר ללא אישור ו/או שינוי סטטוס מתאים.
  • נישואים לאזרח אמריקאי או תושב קבע והשתקעות בארצות הברית.
  • ביצוע כל פעילות אחרת שבגינה נדרשת הסדרת מעמד.

חוק 90 הימים של מבקשי הסדרת מעמד עבור בני זוג

לאחר 90 יום הכניסה לארה”ב, אין הנחה של מצג שווא או הונאה, ומי שנכנס לארה”ב עם וויזה ללא מטות הגירה רשאי לפנות ל- USCIS ולבקש להסדיר את מעמדו למעמד של מהגר/תושב. עם זאת, אם ישנה סבירות שהאדם עם הוויזה ללא מטרות הגירה הציג מצג שווא בנוגע למטרת נסיעתו בזמן הגשת הבקשה לוויזה, קצין הגירה יכול להשתמש בכך נגדו.

האמור במאמר זה אינו מהווה חוות דעת משפטית ואינו מהווה תחליף לקבלת ייעוץ משפטי פרטני. האחריות בשימוש על הנאמר במאמר הינה על הקורא בלבד.


מאמר זה נכתב ע”י משרד עו”ד דותן כהן, העוסק בתחום דיני ההגירה לישראל, ארה”ב, וקנדה.